slaapcomfort nieuws

1 fabel over nachtrust die u moet gelezen hebben

Wat zijn uw plannen voor het weekend?  Eens lekker lang uitslapen in de hoop om zo wat slaap in te halen? Het lijkt misschien een goed idee maar als we de wetenschappers mogen geloven is het zeker niet de meest efficiënte manier om uw slaaptekort weg te werken.

Een lange weekend-snooze-marathon klinkt aanlokkelijk maar brengt enkel uw biologisch klok in de war. Die regelt uw slaap- en waaktijd evenals uw eetlust. Vaak is het moeilijk om nadien terug in uw gewone ritme te raken. Gevolg: u bent sneller humeurig en vermoeid. Om dit te vermijden houdt u het best een regelmatig slaappatroon aan.  Om een groot slaaptekort in te halen kunt u eventueel een aantal dagen na elkaar 1 à 2 uurtjes vroeger naar bed gaan. Dat helpt wel.

Ook de slaapintensiteit is van belang. De periodes van diepe slaap komen vooral voor tijdens de eerste helft van de nacht. Ze zijn dan ook iets langer dan tegen de ochtend aan.  Wie tijdig onder de wol kruipt zal dus meer baat hebben van deze diepe herstelslaap en ’s ochtends fris en uitgeslapen de dag tegemoet zien. Het klinkt misschien gek maar een keer per week lang uitslapen vergt net extra energie van je lichaam en geest omdat je biologische klok zich telkens moet aanpassen.   

Als laatste tip willen we nog even meegeven dat een korte maar stevige power nap tijdens de dag ook wel eens kleine wonderen kan verrichten. 

Individueel slaapadvies

Maak nu een  afspraak met onze slaapspecialist voor GRATIS slaapadvies
» Klik hier